Van elke persoon die een krediet heeft afgesloten in Nederland wordt een elektronisch dossier bijgehouden in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI). Dit gebeurt te Tiel, bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Ondertussen zijn meer dan elf miljoen mensen in het systeem verwerkt. De reden hierachter is simpel. Men probeert op deze manier de kredietwaardigheid te beoordelen van mensen die een lening aangaan. Zo weten financiële instellingen snel het leen verleden van mogelijke cliënten en zo kunnen ze het vertrouwen in deze persoon aan- of ontmoedigen.
De hoofdreden van deze instelling is dus om risico’s voor de banken te beperken in overkreditering tegen te gaan. In 1985 werd het BKR opgericht door de Nederlandse financiële instellingen. Vandaag de dag werken er ongeveer 100 medewerkers en het telt ongeveer 250 partners. Dit zijn vooral banken, maar ook postorderbedrijven en leasemaatschappijen staan op de lijst. Enkele van de deelnemers zijn bijvoorbeeld Fortis, ING, Masterfinance, Ribank, SNS Property, ABN Amro, Rabobank en ga zo maar door.
Wanneer er sprake is van een kredietrisico bij een aangevraagde lening, vraagt de bank (of andere instelling) de gegevens op van de lener bij het BKR. Per jaar worden ongeveer 18 miljoen aanvragen verwerkt. Elke persoon van vlees en bloed die een krediet met een minimale duur van drie maanden aangaat, wordt opgenomen door het BKR. Ook ondernemers die in naam van hun bedrijf handelen worden genoteerd. Gegevens die geregistreerd worden zijn onder andere de hoogte van het krediet, de datum, de laatste aflossingsmaand (zoals voorzien was, maar ook de daadwerkelijke maand wordt opgeslagen), de soort van het krediet en eventuele speciale omstandigheden. Van de consumenten worden slechts de meest voor de hand liggende basisgegevens genoteerd. Hierbij kan je denken aan de naam, achternaam, geboortedatum en zijn of haar adres.
Procedure bij achterstand
De financiële instelling is genoodzaakt een melding te doen bij het BKR wanneer een clip NT een betalingsachterstand ondervindt. Ook zijn zij verplicht de klant te informeren over het feit dat de achterstand bij het BKR gemeld zal worden als hij of zij nog langer wacht met de overgang tot betaling. Deze periode kan twee tot vier maand in beslag nemen. Gegevens bij het BKR opvragen Elke geregistreerde gebruiker die een dossier heeft bij het BKR kan zijn of haar gegevens te allen tijde opvragen tegen de prijs van € 4,95. Indien er een fout in het dossier voorkomt kan dit zonder enige moeite gewijzigd worden.
Ook is het mogelijk om na te gaan welke financiële instellingen de gegevens van de persoon de afgelopen twaalf maanden hebben opgevraagd. Indien blijkt dat een dossier ten onrechte is geraadpleegd, kunnen hier zware boetes uit volgen voor de betreffende instelling, omdat men dan inbraak pleegt op de privacy gegevens van de persoon in kwestie. Belangrijk om weten is dat het BKR geen gegevens ter beschikking heeft die aantonen hoeveel een persoon maandelijks moet aflossen. Ook andere gegevens zoals schulden en betalingsachterstanden worden niet opgenomen. Deze plannen waren er wel, maar zijn weggeveegd omdat deze te veel in strijd waren met de privacy van de mens.